
Minecraftfacts
Minecraftfact
Minecraft (від англ. mine craft — досл. «шахтарське ремесло») — відеогра в жанрі пісочниці у відкритому світі з поглядом від першої/третьої особи, розроблена та видана Mojang Studios у 2011 році. Гра започаткувала однойменну серію, для всіх творів якої характерний мінімалістичний кубічний дизайн.
Гра розроблена у 2009 році шведським програмістом Маркусом Перссоном, відомим також як «Notch», і надалі розробляється заснованою Маркусом Перссоном компанією Mojang, котра належить Microsoft Studios. Minecraft належить до ігор з найширшою аудиторією і визнана найпродаванішою відеогрою в історії[5].
Ігровий процес
Гравець будує паркан у «творчому» режиміОснови
Minecraft дає в розпорядження гравцеві тривимірний процедурно генерований світ, що складається з кубічних блоків, які можливо використовувати на свій розсуд. Блоки поділяються на матеріали та об'єкти, котрі не обов'язково мають видиму кубічну форму, але займають умовний один кубик. Гра не ставить перед гравцем однозначних цілей, але пропонує безліч можливостей і занять: досліджувати світ, створювати різноманітні споруди й предмети, битися з різними супротивниками. Можлива як одноосібна гра, так і багатокористувацька, коли багато гравців взаємодіють в межах одного світу.
У Minecraft можливо створити будь-який об'єкт, якщо мати вдосталь блоків відповідних матеріалів, деталей і рецептів. Головний спосіб отримання блоків — це знищення кубиків ґрунту, скель, дерев тощо, котрі автоматично складаються в інвентар. Деякі матеріали руйнуються тільки спеціальними знаряддями, які необхідно попередньо знайти або виготовити. Шляхом поєднання блоків і предметів на різних видах блоків обробки (верстак, пічка, зілляварка тощо) згідно з рецептами можливо створювати нові блоки та предмети (в залежності від блоку, на якому гравець виконує обробку, створення нових блоків та предметів в Minecraft називається крафтом або крафтингом[6], якщо відбувається на верстаку, плавкою чи смаженням, якщо на пічці, варкою, якщо на зілляварці тощо), що особливо корисно для створення блоків і предметів, що самостійно в ігровому світі не з'являються. Наприклад, з блоків дерева створюються дошки, а з піску — скло. Деякі предмети не мають цінності відокремлено, проте змінюють характеристики інших при використанні чи поєднанні під час обробки. До прикладу, жовтий барвник, отриманий з квітів, забарвлює блоки вовни, цементу, предмети із комплекту шкіряної броні та деякі інші.
При кожній новій грі створюється новий світ з випадковим ландшафтом. Сам гравець має в світі гри втілення у вигляді персонажа — чоловічка (його, також, називають персонаж, гравець, чи Стів (Стів? включаючи знак питання[7]), як і все навколо, складеного з кубиків (пікселів). Він має загальний інвентар, поділений на комірки, куди складаються всі знахідки чи вироби, і особисте спорядження, таке як обладунки чи знаряддя і зброя. Кожна комірка вміщує від 16 до 64 однотипних блоків (одна заповнена тим чи іншим ресурсом комірка в інвентарі гравця зветься стаком (від англ. stack — «стос»)[8]). На екрані показується панель швидкого доступу, куди можливо покласти до 9-и найпотрібніших типів блоків (предметів чи знарядь).
Ігровий світ населяють моби: тварини й фантастичні істоти. Деякі з них мирні та не завдають шкоди, інші можуть атакувати персонажа або псувати його творіння, руйнуючи чи видозмінюючи його. Їх можна знищити, отримавши натомість незвичайні матеріали чи предмети, а також досвід.
Режими гри
У Minecraft є п'ять режимів гри: Творчість (англ. Creative), Виживання (англ. Survival), Пригода (англ. Adventure), Гардкор (англ. Hardcore) і Спостерігач (англ. Spectator).
Творчість. Цей режим пропонує мінімум обмежень і передбачає безперешкодне створення будь-яких об'єктів. Гравці одразу ж отримують нескінченну кількість всіх видів блоків і спорядження. Усі блоки знищуються з одного удару, незалежно від знаряддя в руках. Завдяки цьому гравці можуть створювати як величезні тривимірні будівлі на кшталт замків, так і займатися піксель-артом — створенням двовимірних картинок з різнокольорових блоків. У творчому режимі також можна легко створювати автоматичні механізми з використанням особливого матеріалу — редстоуну, що передає сигнали. Персонаж у режимі «Творчості» не може померти, виняток — падіння в порожнечу, простір, який обмежує ігровий світ або за допомогою спеціальної команди /kill). З версії Minecraft beta 1.8 він може літати, якщо гравець двічі натисне клавішу стрибка (зазвичай Пробіл). Монстри в цьому режимі не завдають ніякої шкоди та за замовчуванням взагалі не реагують на гравця. Це єдиний доступний режим у класичних версіях Minecraft і основний для гри. Також він доступний у бета-версії після оновлення Adventure Update.
Виживання. Тут гравець повинен подорожувати і шукати потрібні блоки, боротися з мобами, вести господарство, виготовляти нові матеріали і майструвати інструменти. Тут персонаж має, крім інвентарю, шкали здоров'я, голоду і досвіду. Здоров'я представлене символами сердечок, які втрачаються, коли персонаж зазнає атаки, падає з великої висоти, потрапляє у лаву, зазнає інших ушкоджень. Поповнюється здоров'я споживанням їжі. Голод представлений символами курячих ніжок, які поступово автоматично споживаються. Коли їх не лишається, їжа перестає поповнювати запас здоров'я. Опинившись під водою, чоловічок може перебувати в ній, поки не вичерпає запас повітря (відображається у вигляді бульбашок). Зі знищенням ворогів (особисто, але не через дію оточення) з них випадають сфери досвіду, котрі слід піднімати, щоб заповнити шкалу досвіду. Пізніше він застосовується, щоб зачаровувати предмети, надаючи їм спеціальних властивостей, або ремонтувати їх. В разі вичерпання здоров'я (смерті) гравцеві пропонується відродити персонажа на початковій точці спавну (появи), але тоді він втратить весь вміст інвентаря, також йому пропонують вийти в головне меню.
Пригода. Режим, заснований на настільних рольових іграх. Тут немає змоги руйнувати чи встановлювати блоки, але можна подорожувати і взаємодіяти з предметами і мобами.
Хардкор. Подібний на «Виживання» за винятком того, що діє найважча складність та відсутня можливість відродитися після вичерпання запасу здоров'я. Після його загибелі гравцеві пропонується одразу видалити всю свою працю і почати заново, або оглянути перед цим світ.
Спостерігач. В цьому режимі гравці можуть літати як у «Творчості», але мають здатність пролітати крізь блоки і дивитись від особи будь-якого гравця або істоти. Однак, гравці не можуть встановлювати й знищувати блоки. В цьому режимі, як і «Творчості», можна померти, лише залетівши за межі світу або набравши спеціальну команду /kill. Режим польоту неможливо вимкнути. При польоті крізь тверді блоки видно найближчі порожнини в товщі блоків.
Типи світів
Головне меню гри на AndroidУ грі існує сім типів світів.
- Звичайний: тип світу за замовчуванням, який імітує усереднену земну поверхню, що має помірні перепади висот, підземелля, скелі, гори, різні водойми, біоми, тощо.
- Суперплаский: рівна поверхня, що складається з землі. Вона знаходиться на порівняно невеликій висоті і зі значним освітленням, через що у величезній кількості спавняться істоти кріпери та слимаки, села, для яких теж потрібна пласка поверхня. Також, після оновлень з'явилися шаблони для генерації Суперплаского світу (новий шаблон Порожнеча з'явився в версії 1.9).
- Великі біоми: тип світу, доданий в снапшоті 12w19a (до 1.3.1). Відрізняється від типу світу Звичайний тим, що біоми тут збільшеного розміру.
- Розширений: від звичайного типу відрізняється наявністю надзвичайно високих гір, що ускладнює пересування і виживання в грі.
- Користувацький: гравець має можливість самотужки налаштувати світ, детально вказавши які ландшафти та об'єкти мають бути наявні, математичні основи світу, або обрати готовий варіант з-поміж пропонованих. З'явився у версії 1.8.
- Режим налагодження: автоматично вмикається режим спостереження. Генеруються всі можливі у грі блоки. Використовуються для перевірки текстур.
- Власний: даний тип світу дозволяє створити світ який повністю складається з одного біома. Також, в налаштуваннях створення світу крім біома можна налаштувати варіант створення: поверхня, літаючі острови або печери.
Виміри
У грі існує три виміри: Звичайний світ, Нижній світ та Край.
- Верхній світ (Overworld) — світ, в якому з самого початку гри перебуває гравець. Там знаходиться багато цінних матеріалів, на поверхні росте багато рослин, є зміни погоди, дня і ночі. Нижній кордон світу закритий прошарком корінної породи (бедрок) — породи, яку неможливо проламати.
- Незер (Nether, Підземний світ) — наповнений скелями та лавою світ, який ще називають Підсвітом або Нижнім світом. При розробці Маркус Персон не хотів релігійних відсилок, тому назвав світ саме Нижнім, а не Пеклом, попри його образ. Складається цей світ в основному з незераку (англ. Netherrack). Щоб потрапити до нього, гравцеві потрібно побудувати портал з обсидіану й активувати його запальничкою (англ. Flint and Steel).
- Енд (End, Кінець) — найменший світ, подібний на іншопланетний пейзаж, що складається з летючих островів. Потрапити в нього можливо, знайшовши Фортецю (знаходиться переважно в підземеллях звичайного світу) і в ній — спеціальний портал. Покинути Енд можливо тільки загинувши, або перемігши боса, дракона Енду.
Моби
З мобів гравці можуть добувати різні унікальні ресурси (які випадають (дропаються) після смерті моба чи отримуються за допомогою деяких предметів та блоків). Моби поділяються на 5 видів: дружні, ворожі, нейтральні, домашні та створювані. На відміну від більшості ігор, де моби незалежні від гравця, тут всі моби існують лише в певному радіусі від його персонажа (в мережевій грі від усіх гравців), тому, якщо гравець відійде від ворожого чи нейтрального моба занадто далеко, той зникне (якщо він не у закритому об'єкті). Це зроблено для поліпшення продуктивності гри — процесор не навантажується непотрібними гравцям обчисленнями. На деякій відстані від персонажа періодично випадково генеруються (спавняться) нові моби. Ворожі моби (зомбі, скелети, кріпери, павуки) та нейтральні (мандрівники Краю тощо) генеруються в малоосвітлених або неосвітлених місцях. Дружні моби (свині, корови, курки тощо) генеруються залежно від біома та зазвичай одноразово.
До двох груп одразу належать: павуки (вдень — нейтральні, вночі — ворожі), залізні ґолеми (вони можуть створюватися як гравцем, так і селянами), висушувач (створюється гравцем, але є ворожим до нього) та піґлін (нейтральний до гравця, якщо той одягнений в золоту броню). Якщо гравець створив залізного ґолема, то ґолем не нападе на творця за жодних умов, а якщо ж ґолема створили селяни, то при спробі гравця вдарити селянина чи самого ґолема, він буде оборонятись.
- до дружніх мобів належать: корови, вівці, свині, курки, папуги, кальмари, селяни, кажани, мушруми (грибні корови), черепахи, різні види риб, оцелоти, мандрівний крамар, блукач. Вони не нападають, навіть якщо їх атакувати.
- до нейтральних мобів належать: свинозомбі, печерні та звичайні павуки (при денному світлі, у темних місцях вони ворожі), ендермени (мандрівники Краю) та білі ведмеді (крім дитинчат), дельфіни, лами та лами крамаря, залізні ґолеми (в селах), панди, бджоли, піґліни та кози. Стають ворожими, якщо на них напасти (свинозомбі, білі ведмеді тощо), подивитись не через прозорий об'єкт або не маскуючись (ендермени чи залізний ґолем), навпаки не спостерігати за ними довгий час (кози) або вдарити деякого іншого моба (лами крамаря будуть плюватись у гравця який вдарив мандрівного торговця, при нападі на зомбованих піґлінів на вас нападуть всі моби цього типу).
- до ворожих мобів належать: зомбі, втопленники (створюються, коли зомбі тоне), скелети, скелети-наїзники, скелети-візери, візери, примари, павуки (вдень у темних місцях і вночі), кріпери, ґасти, слимаки, магмакуби, лусківниці, ендерміти, пломені, відьми, зомбі-селяни (створюються, коли селянина заражає зомбі), вартові, старі вартові, шалкери, поборники, бісики, водяники, риба фугу, фантоми, розбійники, руйнівники, рубники, гоґлін, піґлін, брутальний піґлін. Вони завжди нападають на гравця, щойно помітять його. У творчому режимі всі ворожі моби стають пасивними, крім Ендердракона та висушувача.
- до домашніх мобів належать: коти, приручені вовки, папуги,, коні (віслюки, мули), лами, лисиці, оцелоти й аксолотлі. Приручені вовки та лисиці б'ються з усіма мобами, крім кріперів, які намагаються нашкодити гравцеві, натомість коти можуть лише відлякувати кріперів та фантомів, а лами — неприручених вовків. На відміну від інших мобів, лисиць, оцелотів й аксолотлів неможливо повністю приручити, тільки змусити їх довіряти гравцеві.
- до створюваних мобів належать: залізні ґолеми, сніговики, та висушувач.
Біоми
Minecraft біоми — це природні зони, на які світ гри було поділено після оновлення Halloween Update. Біоми становлять собою зони ландшафту з різним рельєфом, рослинами та блоками. До цього оновлення користувач міг задати на створюваній карті певні особливості, наприклад — сніжна або трав'яна карта, однак з появою біомів все це було об'єднано.
Світи, створені до оновлення, набули вигляду «звичайного» біома. Але якщо вийти за межі дослідженої зони, то можна виявити біоми, які будуть випадково генеруватися. З версії 1.3 став доступним новий режим генерації карти — Великі біоми, тут вони більші в розмірі і карта виглядає більш природно. Також з'явилась можливість «оптимізувати світ». При оптимізації світ можна використовувати на новіших версіях.
Саундтреки
Звуковий супровід до гри написав німецький музикант Даніель Розенфельд, більш відомий під псевдонімом C418[9].
Цікаві факти та механіки
У гравців, що грають у Майнкрафт досить довго, час від часу може виникати відчуття, що вони не знають, чим зайнятись у грі. У цьому записі я спробую поділитися своїми роздумами про те, чим можна зайнятись, коли здається, що всі можливості вже вичерпані. Я описуватиму це з позиції досвідченого гравця, проте думаю, що і новачки можуть знайти цю тему цікавою.
Перш за все, Майнкрафт — це пісочниця, де можна займатися чим завгодно. Хоча гра й містить певний «сюжет», вона не має чіткого закінчення. Гравці мають повну свободу вибору й можуть займатися тим, що дійсно їм цікаво. Проте, коли ти граєш достатньо довго, настає момент, коли первинні цілі, такі як пошук їжі, будівництво дому та здобуття спорядження, вже виконані. Як ставити нові цілі? Це питання нагадує екзистенційну дилему: «А в чому сенс життя?» або «як визначати цілі в реальному житті?». Я не філософ і подіваюся, у своїх роздумах я не дійду до таких глибин, але чесно кажучи, і сам не знаю, що буде в кінці цієї статті.
Варто почати з питання: що саме вам подобається в грі? Це можуть бути подорожі, будівництво, складні схеми з редстоуну або створення ферм для збору різних ресурсів. Можливо, вам до вподоби масштабні, монструозні проєкти, що лякають своїми розмірами та складністю. Особисто я найбільше люблю будувати або досліджувати печери, але теми ферм, подорожей чи редстоун-схем мені також цікаві — люблю час від часу займатися і цим.
Я не можу точно сказати, що саме підійде вам, або що ви маєте робити в грі. Однак, я спробую уявити себе на вашому місці й розповісти, що б я робив. Для зручності я розіб'ю цю тему на кілька підтем, адже, як уже згадувалося, Майнкрафт — це пісочниця, яка пропонує безліч різних видів занять.
Ферми
Тут усе досить просто. Достатньо зайти на YouTube та ввести Minecraft farm [версія гри]', оскільки ігрові механіки часто змінюються з оновленнями. Деякі ферми, які чудово функціонували на старих версіях, можуть не працювати в новіших. Тому важливо знайти актуальну інформацію для конкретної версії Майнкрафт, яку ви використовуєте. Для простих ферм можна скористатися відеоуроком, а для складніших проєктів рекомендую використати мод Litematica, який створює проєкцію будови прямо в грі, що спрощує процес в декілька разів.
Подорожі та спроби зламати гру (Bughunt)
Якщо ви шукаєте нестандартну мету, варто звернути увагу на подорож до "Далеких земель" (англ. Far Lands) — місця, де генерація ландшафту в Майнкрафт починає працювати з помилками через надто великі відстані. Ці "міфічні" регіони існували в старих версіях гри, і на відстані близько 12 мільйонів блоків від спавну світ починає творити дивовижні аномалії. Що далі ви йдете, то більше світ Майнкрафт стає схожим на сюрреалістичний сон — текстури можуть не завантажуватися правильно, ландшафт виглядає дивно, а фізика гри може поводитися неправильно. Дійти до "Далеких земель" — це справжній виклик, що займе багато годин, але для досвідченого гравця це може бути цікавою та мотиваційною метою.
Ще однією цікавою задачею може стати пошук і вивчення багів у генерації світу. Наприклад, місця, де накладаються кілька структур, як-от підземелля зі спавнером, що поєднується з селищем чи шахтою. Такі аномалії можуть виникати через баги в коді генерації, що робить їх ще цікавішими для дослідження. Однією з рідкісних і незвичних аномалій є потрійні скрині, що іноді з'являються через несправну генерацію світу.
Ці баги й аномалії надають можливість спробувати свої сили у своєрідному полюванні на помилки (bughunt). Мета може полягати в тому, щоб знайти якомога більше незвичних комбінацій і помилок, або навіть спробувати свідомо зламати гру, досліджуючи її межі. Це чудова можливість не тільки дослідити, як гра працює, але й випробувати себе, шукаючи нові шляхи для експериментів.
"Мікроелектроніка"
Може здатися, що Майнкрафт не має потенціалу для створення складних технічних систем, але насправді це не зовсім так. Редстоун у Майнкрафті дозволяє вам будувати логічні схеми, які фактично є аналогами електронних схем у реальному світі.
Редстоуновий смолоскип у грі можна порівняти з бітами інформації (1 та 0) в коді. Завдяки цій можливості, ви можете спробувати створити працюючий комп'ютер у Майнкрафт. Хоча такий комп'ютер, ймовірно, буде 8- або 16-бітним, ви все ж зможете реалізувати прості проєкти, такі як умовна приставка, де може бути щось подібне до гри "Маріо".
Оновлення 1.21 значно спростило цей процес, адже було додано новий блок "Мідна жарівка" (Copper Bulb). Цей блок функціонує чимсь схожим на комірку для оперативної або кеш-пам'яті, куди можна записати одиницю або нуль.
Проте, якщо ця тема здається вам надто складною, ви можете зосередитися на відносно простіших проєктах. Наприклад, можна спробувати створювати нові типи редстоунових дверей або розробляти методи сортування. Ви також можете вдосконалювати вже існуючі схеми, роблячи їх компактнішими та ефективнішими.
Будівництво
Майнкрафт пропонує безліч блоків, які можна комбінувати різними способами, використовуючи цікаві техніки їх поєднання для досягнення чудового результату. Ви можете будувати в різних стилях, використовуючи різні кольори та розміри — все залежить від вашої креативності та уяви.
Перед початком будівництва варто зробити замальовки або знайти референси. Це можуть бути як зображення з реального життя, так і з Майнкрафт — використовуйте ресурси на кшталт Reddit чи Pinterest для натхнення. Попри відсутність фізики в Майнкрафт у звичному для нас сенсі, ви можете дотримуватись реальних архітектурних та інженерних принципів під час побудови. Грі вже майже 14 років, і гравці постійно вдосконалюють свої навички, тому завжди є можливість навчитися новим технікам будівництва.
Програмування та кастомізація
Це, можливо, не зовсім вписується в нашу тему, але я вважаю, що модороби, які створюють моди, датапаки, ресурс-паки та шейдери, відіграють важливу роль. Це можуть бути як професійні програмісти чи художники, так і самоучки. Cпільнота є одним із ключових елементів успіху Майнкрафт — вона робить гру зручнішою і цікавішою для всіх гравців. Вивчати код гри також надзвичайно захопливо, адже це дозволяє зрозуміти, як саме вона працює, і знаходити цікаві рішення.
Шахтарство
Цей аспект гри, безумовно, повинен бути тут, адже сама назва гри натякає на копання блоків. Я особисто обожнюю бродити по шахтах, хай то під музику чи без неї, і копати нескінченні тунелі та шахти. Їх можна декорувати або додати системи для сортування та транспортування ресурсів з глибин на поверхню. В одному зі своїх світів я саме так і зробив: створив систему завантаження та розвантаження вагонеток, а вгорі — систему сортування ресурсів по різних скринях.
Звісно, в цій статті я описав не всі можливості для урізноманітнення гри. Сподіваюся, що хоч трохи надихнув вас на нові ідеї. Пам'ятайте, що в Майнкрафт ви можете робити що завгодно. Використовуйте гру як інструмент, спробуйте дивитися на неї з різних перспектив. Виконайте всі досягнення, займіться рибальством або чимось іншим — важливо, щоб вам було приємно це робити. Головне — не забувати, що гра має величезну кількість модів та серверів з різними режимами. Створюйте свої, або грайте на існуючих. Використовуйте моди та датапаки, щоб ще більше розширити свої можливості.
Ось ссилка https://tlauncher.org/